YIN YOGA zo belangrijk in de HERFST !

YIN YOGA zo belangrijk in de HERFST !


banner-herfstjpeg

        YIN YOGA zo belangrijk in de HERFST ! 

HERFST … here I am !

Het valt op dat de YIN YOGA les of de YIN-YANG YOGA les wel regelmatig erg  in trek is.  Waarom spreekt YIN YOGA zoveel mensen aan ?

yin yoga livingjpg

We leven in een echte Yang wereld. Een wereld van actie & een maatschappij waarin ‘doen’ centraal staat. We werken om ons geld te verdienen en om te ontspannen zoeken we vaak ook actie (sporten) op. Juist om hier een tegenhanger in te bieden kan Yin yoga zo deugd doen. Vanuit de ‘doen’ modus even naar de ‘zijn’ modus. Thuiskomen bij jezelf in een wereld die continu doorgaat.

YANG is het typisch kenmerk voor de zomer, maar nu we weer in de herfst belanden, verandert alles geleidelijk weer naar YIN.  

herfstjpeg

"Be Like a Tree and Let The Dead Leaves Drop !"  Rumi

Elk nieuw seizoen vraagt weer die introspectie: Waar sta ik nu ? Wat heb ik bereikt de afgelopen periode ?  Wat neem ik mee naar de toekomst, wat moet ik loslaten ?  

Vooral de herfst toont het zo mooi, we keren meer naar binnen zoals ook de natuur ons voordoet.  Stastil bij wat je niet langer wenst mee te dragen aan ideeën en energieën, en zoals de blaadjes vallen van de bomen, zo kan je opruimen wat niet goed meer voor je voelt, kan je onnodige energiewretende zaken loslaten, en de lagere energiebalans in dit seizoen benutten om een stapje terug te doen en zo meer tijd uit te rekken voor jezelf.  Zoals de bomen ook hun energie in de winter naar binnen trekken, om zo in de lente weer te kunnen groeien en bloeien. Zo kijk je voor jezelf wat jou energie geeft !  Ook je 'inwendige' ik mag je niet vergeten, hmm;-) !

Afbeelding1jpg-------------------------------------------------------------------------------------------

Wat doet YIN YOGA algemeen met jou  ?

Op mentaal niveau kan Yin yoga jou helpen bij stressperiodes of een burn-out.

Stress en angst worden gelost, je algemene welzijn wordt verbeterd. Het aanhouden van een houding gedurende een tijdje leert jou om om te gaan met zitten in rust en om met oncomfortabele emoties, gedachten of fysische sensaties om te gaan als ze opkomen.  Als je op een rustige manier aandacht geeft aan lichaam en geest, word je kalmer.

Fysisch betekent de wijsheid van YIN YOGA dat niet onze spierkracht ons fit en sterk maakt, maar net de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel.  Atleten moeten hun carrière meestal niet beëindigen vanwege gebrek aan spieren, maar omwille van problemen met hun gewrichten. Yin yoga haalt spanningen uit diepere lagen in het lichaam, verbetert je pezen, bindweefsel en gewrichten. Zo voorkom je of herstel je blessures. Zeker ook als je een zittend beroep hebt waar je spieren constant aan het werk zijn om je lichaam recht te houden en je gewrichten en bindweefsel in bekken, en rug en schouders belasten.

Tot slot: lichaam en geest zijn verbonden, beïnvloed je het lichaam tot ontspanning, zal de geest mee volgen.

                             --------------------------------------------------------------------------------------------

Wat is dan zo typisch voor YIN YOGA tijdens de herfst ?

Balans brengen in de LONGEN en de DIKKE DARM. De longen zijn het YIN orgaan die in de herfst samenwerken met de DIKKE DARM, het YANG orgaan.   Met de longen ademen wij, nemen wij energie op, verlossen we ons van toxische gassen.  Met de dikke darm ontlasten wij, ontladen wij, laten wij los.   Zijn jouw longen en dikke darm niet in balans ?  Dan maak je meer kans op hoesten, astma, pijn in borst of schouders, of last in mond/neus/hals/nek. Maar ook kans op meer droefheid of verdriet !

Ook zal er meer accent gebracht worden op het brengen van LUCHT en RUIMTE in onze longen en ons lichaam.              

Schermafbeelding 2021-10-31 om 183423png

                                    ------------------------------------------------------------------------------------------- 

Vanwaar komt deze kennis ?

HERFST, volgens het Taoïsme

De TAO zegt: in alles zit energie of 'chi'.   Tao betekent letterlijk ‘de weg’ of ‘het pad’.

Het doel van de TAO is jouw fysieke, emotionele en mentale gezondheid positief te beïnvloeden en jouw leven en energie naar een hoger plan te brengen.

En in de herfst doe je dat via het stretchen van de meridianen van LONG en DIKKE DARM.

Een belangrijke functie van de metaal organen (Longen en Dikke Darm horen tot de metaal fase) is de bescherming tegen ziektes en de verhoging van onze weerstand om virussen, schadelijke stoffen en afvalproducten af te weren en te elimineren.  

De meridiaan van de long loopt onder je sleutelbeen over de binnenkant van schouder en arm naar de duim. Deze van de dikke darm begint bij wijsvinger en gaat tussen duim en wijsvinger langs bovenkant van arm en schouder naar hals, kaak en neus, en een vertakking naar de flanken. Dus strekken en stretchen wij waarbij wij nog meer kiezen voor houdingen waar borst en longen geopend worden (LONG=YIN), of net waar de romp in een twist gaat en flanken verruimd worden  ( DIKKE DARM=YANG). 

HERFST, volgens Ayurveda

De herfst is het seizoen van Vata-energie, die bestaat uit de elementen LUCHT en RUIMTE.

Schermafbeelding 2021-11-01 om 121020png

Volgens de Chinese geneeskunde
wordt elk orgaan gekoppeld aan een emotie, en bij de longen is dit verdriet en bedroefd zijn, zodanig dat je niet meer helder kan denken, je zelfbeeld afzwakt, je vermogen tot ontspannen, los te laten of blij te zijn tegenhoudt.   Heeft ook te maken met teveel hechting, als je het moeilijk vindt om vrienden, kennissen, bezit of ervaringen los te laten.   Ruimte geven aan verdriet, schept ruimte in jezelf !.  

Dus wens ik jullie allen een tijd van bezinning, reflectie, inzicht, door je energie te voeden met lucht en ruimte,door te ademen, het bos in te gaan, te wandelen, en heerlijke gezonde maaltijden te nuttigen !

Namasté,
Katja


Schermafbeelding 2021-11-01 om 123358png