Ons aanbod

groepslessen

Bij YOGALA kan je in een gezellige en huiselijke sfeer ontspannen yoga beoefenen, in een kleine groep, met persoonlijke aandacht voor iedereen.  Je kan kiezen uit een ruim aanbod gaan van rustige yoga tot een meer dynamische stijl.  Iedereen is verschillend, nadruk ligt op functionele yoga en persoonlijke beleving.   Je leert ademhaling en yogahoudingen combineren en ondervindt de heilzame effecten van yoga op je lichaam en geest.

prive lessen

Yoga op bestelling voor jezelf, alleen of in kleine groep met vrienden of in clubverband, volwassenen en kinderen.  Unieke persoonlijke begeleiding aangepast aan jou wensen of situatie. Eveneens mogelijkheden voor schouder, rug, heup, bekken therapie of toegepaste sessies voor fibromyalgie, CVS, burn-out, etc. ...  Privé sessies kunnen individueel of in small group, bij Yogala, bij je thuis of op locatie gepland worden. Persoonlijke aanpak gegarandeerd.

bedrijfsyoga

Yoga op de werkvloer maakt een werknemer gezonder en vitaler.  Je wordt fysiek sterker en soepeler en je kan beter om met de werkdruk.  Lichaam en geest in balans.   Je kan beter een ontspannen mindset aanhouden en je verbetert je aandacht en focus. Je werkt efficiënter en wordt creatiever. Yoga in je bedrijf laadt je op, het vergroot je werkplezier.   
Organiseer het wekelijks of maandelijks in je bedrijf of als unieke teambuilding met je collega's of klanten.

Yoga stijlen

De meeste lessen starten met een korte meditatie, een moment van reflectie, stilte en focus, een moment om langzaam tot rust te komen en spanningen, gedachten en emoties los te laten.  Daarna wordt overgegaan tot een ademhalingstechniek (pranayama) om meer controle te krijgen over jou prana (energie) en van daaruit beweeg je tot yogahoudingen, statisch of in een flow, op in- en uitademing, met rustposes en cool down, eindigend met savasana.

Basic Hatha

In deze yogales leggen we de basis van yogahoudingen uit en beoefenen we een aantal lossen houdingen.  Je krijgt ook tips en tricks om het meest uit de houding te halen met jou lichaam en geest.   Deze les is voor iedereen, ideaal voor beginners of zij die een rustige sessie wensen.  Ook voor de sporter die tot in de diepte wil meegaan maar rustig aan wenst te doen voor body recovery of revalidatie. 

Easy Flow

De easy flow les gebruikt asanas (houdingen) in een rustig tempo, met eenvoudige houdingen of sequenties, afwisseling van dynamische en statische houdingen. Sommige houdingen kunnen langer aangehouden worden, je wordt bewuster van het rusteffect van je ademhaling op je lichaam en geest, je creëert meer ontspanning en verdieping.

De Easy Flow les is voor beginner en gevorderde.  Omdat deze vorm van yoga je lichaam minder belast, is het ook een ideale vorm als je herstellend bent van ziekte, kampt met chronische klachten of overgewicht, burn-out of vermoeidheid, ook als je al wat ouder bent en graag wilt blijven bewegen .

Hatha Flow

HATHA YOGA bestaat voornamelijk uit het uitvoeren van lichaamshoudingen en- oefeningen (asanas) en het gebruik van ademhalingstechnieken (pranayamas)     Oefeningen in lig, zit, staand, statisch of dynamisch aaneengekoppeld in een serie of in een zonnegroet zijn er op gericht je bewust te maken van de spieren die in het lichaam gebruikt worden, het loslaten van de spanningen in het lichaam, het bewust worden van jouw ademhaling en van wat er in jouw geest en lichaam gebeurt, rust en energie.  De les start met een rustige langzame opbouw, een dynamisch centraal gedeelte gevolgd door een rustigere afbouw. Ik heb de les HATHA FLOW genoemd, omdat ik ervan houd de houdingen in elkaar te laten overlopen en er meestal PRANA VINYASA FLOW reeksen inbreng met accent op energetische en vloeiende bewegingen (zie de stijl Prana Vinyasa Flow).  Het is een meer fysieke yogavariant, wat intensiever , vlot te volgen voor de sportieveling maar iedereen, ongeacht leeftijd of lichamelijke klachten kan na enkele keren met onze lessen meedoen en langzaam verder opbouwen.

Prana Vinyasa Flow

VINYASA is een dynamische actieve en krachtige vorm van yoga waarbij intensievere gevarieerde yogaposes vloeiend aan elkaar verbonden zijn en herhaald worden.  Ademhaling en beweging zijn gesynchroniseerd. Vinyasa betekent flow, in Vinyasa yoga ben je dus meer in beweging, met dans in de beweging, herhaling van vinyasa's en krijg je meer flexibiliteit, betere bloedsomloop, spierkracht en uithouding terwijl je tegelijk ook je stress reduceert.  PRANA VINYASA FLOW legt het accent op energetische uitlijning, op PRANA, je levenskracht, jouw energie in een flow of cyclus of stroom in beweging brengen om zo te komen tot een verenigd bewustzijn.  Het lichaam danst op het ritme van je ademhaling in een transformatieve flow, de richtingen van de energie leiden je in de bewegingen, we maken gebruik van prana flow pulsaties, body prana flow en rhytmische prana flow bewegingen.  Voorlopig geen aparte Prana Vinyasa les maar wordt Prana Vinyasa wel geïntegreerd in de Easy en Hatha Flow lessen.

Yin

Zeer zachte ontspannende rustige yogales.  We zoeken een rustige diepere stretch door bepaalde zittende of liggende statische houdingen langer aan te houden. Deze vorm van yoga stretcht ook je stuggere weefsels waardoor je maximale bewegingsvrijheid. Met Yin yoga versoepel jij jouw lichaam, stimuleer je jouw bindweefsel, ligamenten en kraakbeen en werk je in op myofasciale meridianen en brengt balans in je orgaanfuncties.

Maar Yin yoga doet meer. In een ‘yang’ leven vol impulsen, waar het moeilijk is om de knop af te zetten brengt Yin yoga balans.  Het is een ideale vorm van passieve yoga om los te laten en te accepteren, om rustig te worden, te onthaasten, te kalmeren en stress en angst te verminderen.  

In Yin yoga worden houdingen gemiddeld 3 – 5 minuten per houding aangehouden, wat een fysieke en mentale inspanning van jou zal vragen. We maken ook gebruik van hulpmiddelen (props) om de houdingen langdurig vol te houden.

Yogalates

Yogalates is de perfecte mix van de flexibiliteit van yoga en de spierstertte met pilates.  Er wordt een evenwicht gecreeerd tussen lichaam en geest.  Een yogalates (of piyo)-les is dan ook ideaal wanneer je je wilt ontspannen en tot rust wilt komen maar ook jou lichaam wil trainen.   De pilates-insteek zorgt voor  je 'çore', jouw 'powerhouse'.  buik- en rugspieren worden extra getraind, dat ten goede komt aan jouw houding, rugklachten en zelfs een effect kan hebben op jouw buikje. De les start en eindigt rustig en bouwt zich op met focus op ademhaling in de yogahoudingen en focus op ‘control, concentration, centering’ in de dynamische pilates oefeningen.  

Pilates

Begin vorige eeuw werd deze bewegingsvorm door Joseph Pilates ontwikkeld om het lichaam sterker te maken en het in balans en vorm te brengen. De doordachte en specifieke houdingen waarmee je rug, buik, billen en benen traint, worden volgens de 8 Pilates principes uitgevoerd: ‘Concentration, Centering, Control, Precision, Breathing,  Alignment, Flow and Integration'.

De oefeningen dienen om je ‘powerhouse’ aan te spannen, het wordt ook wel je innerlijk corset, of de gordel van de kracht genoemd, jouw CORE of KERN.   Het zijn een aantal spieren tussen ribben en heupen die samen het powerhouse vormen en die tijdens de Pilates oefeningen het bekken en de wervelkolom stabiliseren.  Lichaamshouding en spierbeheersing zijn dus de kern essentie van deze bewegingsvorm.  Deze les is voor iedereen geschikt.