HATHA YOGA bestaat voornamelijk uit het uitvoeren van lichaamshoudingen en- oefeningen (asanas) en het gebruik van ademhalingstechnieken (pranayamas).  De oefeningen in lig, zit, staand, statisch of dynamisch aaneengekoppeld in een serie of in een zonnegroet zijn er op gericht je bewust te maken van de spieren die in het lichaam gebruikt worden, het loslaten van de spanningen in het lichaam, het bewust worden van jouw ademhaling en van wat er in jouw geest en lichaam gebeurt, rust en energie.  De les start met een rustige langzame opbouw, een dynamisch centraal gedeelte gevolgd door een rustigere afbouw.  Ik heb de les HATHA FLOW Yoga genoemd, omdat ik ervan houd de houdingen in elkaar te laten overlopen en er af en toe PRANA VINYASA FLOW elementen inbreng (zie de stijl Prana Vinyasa Flow).  Het is een meer fysieke yogavariant, wat intensiever , vlot te volgen voor de sportieveling maar iedereen, ongeacht leeftijd of lichamelijke klachten kan na enkele keren vlot met onze lessen meedoen en langzaam verder opbouwen.

Meer info :

Naast het verbeteren van fysiek, ademhaling en jouw energieflow, heeft Hatha yoga ook een therapeutische waarde en draagt deze vorm van yoga bij tot jouw gezondheid en innerlijke rust in onze moderne wereld met hoge werkdruk, zittende levensstijl en ongezonde eetgewoontes.  De ademhalingstechnieken en het bewust ademhalen tijdens de oefeningen zorgen ervoor dat je je beter kan concentreren op een houding en je focus en concentratie naast de mat kan vergroten. Ademhaling wordt dieper, je kan dieper in een stretch gaan, de spanning in je lichaam vermindert, emoties en stress kan je loslaten en je kan de onophoudelijke stroom van gedachten in je hoofd doen afnemen.

Hatha yoga is een eeuwenoude vorm van yoga, basis van vele yogastijlen, en bestaat uit de combinatie van 2 Sanskriete woorden, HA (zon, fysische balans, sympatisch zenuwstelsel) en THA (maan, mentale sterkte, parasympatisch zenuwstelsel). Het doel van Hatha yoga is balans en harmonie te brengen tussen deze twee krachten, voor een goede fysieke en mentale gezondheid, en om de energie terug in je lichaam te doen stromen dankzij het openen van de energiekanalen in jouw lichaam (vooral in de wervelkolom).

Hatha lijkt misschien eenvoudig of saai, maar is dat helemaal niet. Het is best uitdagend om bepaalde houdingen te kunnen aannemen, en hoe langer je met yoga bezig bent, hoe meer effect, rust en plezier je eruit haalt.

De easy flow les gebruikt asanas (houdingen) zoals in de Hatha Flow les, maar dan in een rustiger tempo, met eenvoudigere en niet te ingewikkelde houdingen of sequenties, afwisseling van dynamische met statische houdingen, er wordt meer ontspanning ingebouwd. Sommige houdingen kunnen langer aangehouden worden, je wordt bewuster van het rusteffect van je ademhaling op je lichaam en geest, je creëert meer ontspanning en verdieping.

De Easy Flow les is voor beginner en gevorderde, iedereen kan er plezier, rust en energie in vinden.  Omdat deze vorm van yoga je lichaam minder belast, is het ook een ideale vorm als je herstellend bent van ziekte, kampt met chronische klachten of overgewicht, met burn-out of vermoeidheid, als je je lichaam niet teveel wilt uitdagen, als je al wat ouder bent en graag wilt blijven bewegen .

In de Easy Flow les worden de houdingen en het ritme aangepast aan de verschillende noden.

VINYASA  is een dynamische actieve en krachtige vorm van yoga waarbij intensievere gevarieerde yogaposes vloeiend aan elkaar verbonden zijn en herhaald worden.  Ademhaling en beweging zijn gesynchroniseerd. Vinyasa betekent flow, in Vinyasa yoga ben je dus meer in beweging, met dans in de beweging, herhaling van vinyasa's en krijg je meer flexibiliteit, betere bloedsomloop, spierkracht en uithouding terwijl je tegelijk ook je stress reduceert.  PRANA VINYASA FLOW legt het accent op energetische uitlijning, op PRANA, je levenskracht, jouw energie in een flow of cyclus of stroom in beweging brengen om zo te komen tot een verenigd bewustzijn.  Het lichaam danst op het ritme van je ademhaling in een transformatieve flow, de richtingen van de energie leiden je in de bewegingen, we maken gebruik van prana flow pulsaties, body prana flow en rhytmische prana flow bewegingen.    

Meer info:

Vinyasa yoga is een vorm van Ashtanga yoga en is afgeleid van Hatha yoga maar anders dan de vaste serie van Ashtanga is elke Vinyasa les anders, met een creatieve aaneenschakeling van poses, met ruimte voor variatie. Het tempo ligt hoger dan een Hatha flow les, terwijl je je adem snel synchroniseert met je bewegingen.

Vinyasa yoga overvalt je misschien als dit je eerste yogales ooit is. Kijk even of Hatha Flow of Easy Flow je bevallen, en dan kan je misschien al snel ook Vinyasa yoga volgen.  Voorlopig geef ik geen Vinyasa yoga thuis, maar met een diploma PRANA VINYASA FLOW op zak, integreer ik zijn principes in de HATHA FLOW les.   


Zeer zachte ontspannende rustige yogales, we zoeken een rustige diepere stretch door bepaalde zittende of liggende statische houdingen langer aan te houden. Deze vorm van yoga stretcht je weefsels, ook je dieper gelegen stuggere weefsels waardoor je maximale bewegingsvrijheid krijgt in gewrichten en lichaam. Met Yin yoga creëer je immers ruimte in jouw gewrichten, versoepel jij jouw lichaam, stimuleer je jouw bindweefsel, ligamenten en kraakbeen en werk je in op myofasciale meridianen en brengt balans in je orgaanfuncties.

Maar Yin yoga doet meer. In een ‘yang’ leven vol impulsen, waar de stroom van informatie niet lijkt te stoppen (gsm, laptop, tv, …), waar we van hot naar her hollen, hard werken en ’s avonds nog snel gaan sporten, is het zo moeilijk om de knop af te zetten. Yin yoga is de ideale balans voor te veel yang. In Yin yoga leer je de spanningen in lichaam, geest en emotie te observeren en er terug balans in te brengen.  Het is een ideale vorm van passieve yoga om los te laten en te accepteren, om rustig te worden, te onthaasten, te kalmeren en stress en angst te verminderen.  

In Yin yoga worden houdingen gemiddeld 3 – 5 minuten per houding aangehouden, wat een fysieke en mentale inspanning van jou zal vragen. We maken ook gebruik van hulpmiddelen (props) om de houdingen langdurig vol te houden.

Meer info:

De houdingen die zich voornamelijk focussen op het lager deel in je lichaam - heupen, bekken, dijen, lage wervelkolom – kunnen eveneens de belasting in je bekken en rug compenseren ten gevolge van vast-geroeste houdingen (bureau, computer, …), hevig sporten, enz.

Yin yoga is een helende yoga die je weerbaarder maakt in het leven en is voor iedereen. Het kan een meerwaarde bieden bij burn-out en stress-gerelateerde klachten, depressie, chronische vermoeidheid, chronische pijn, fybromyalgie, reuma enz. maar is ook een perfecte aanvulling voor de ‘yang sporter’ (hardlopen, crossfit, fietsen, enz..). Waar yang yoga meer jouw spieren versterkt en verlengt, zal yin yoga dieper inwerken tijdens een langzame en rustige les waardoor het tevens een meditatief effect krijgt.


Yogalates komt uit Amerika overgewaaid en is een perfecte mix van de flexibiliteit van yoga en de spiersterkte met pilates, je combineert het beste van twee werelden in één les. Er wordt een evenwicht gecreëerd tussen lichaam en geest. Een yogalates (of piyo)-les is dan ook ideaal wanneer je je wilt ontspannen en tot rust wilt komen maar ook jouw lichaam wil trainen. Immers, de pilates-insteek zorgt voor extra aandacht voor jouw ‘core’, jouw ‘powerhouse’:  buik- en rugspieren worden extra getraind, dat ten goede komt aan jouw houding, rugklachten en zelfs een effect kan hebben op jouw buikje.  

De les start en eindigt rustig en bouwt zich op met focus op ademhaling in de yogahoudingen en focus op ‘control, concentration, centering’ in de dynamische pilatesoefeningen.  

De specifieke spierversterkende oefeningen van Pilates gecombineerd met de flexibiliteit en bewustzijn van ademhaling die je met de zittende of staande yogahoudingen opbouwt, maken dat dit een les is dat kracht, energie en soepelheid brengt. 

Begin vorige eeuw werd deze bewegingsvorm door Joseph Pilates ontwikkeld om het lichaam sterker te maken en het in balans en vorm te brengen. De doordachte en specifieke houdingen  waarmee je rug, buik, billen en benen traint, worden volgens de 8 Pilates principes uitgevoerd: ‘Concentration, Centering, Control, Precision, Breathing,  Alignment, Flow and Integration.”.  

De oefeningen dienen om je ‘powerhouse’ aan te spannen, het wordt ook wel je innerlijk corset, of de gordel van de kracht genoemd, jouw CORE of KERN.   Het zijn een aantal spieren tussen ribben en heupen die samen het powerhouse vormen en die tijdens de Pilatesoefeningen het bekken en de wervelkolom stabiliseren.  

Lichaamshouding en spierbeheersing zijn dus de kernessentie van deze bewegingsvorm.

Deze les is voor iedereen geschikt.

Voorlopig enkel Pilates-les op aanvraag.